Uzdatnianie wody dla myjni samochodowych

Category: Dla przemysłu

Wielu właścicieli myjni samochodowych poszukuje rozwiązań, które nie tylko byłyby bardziej efektywne i wydajne, dawały lepsze rezultaty w myciu pojazdów, ale też zwiększały ekonomiczność przedsiębiorstwa. Jednym z rozwiązań może być dobrana do potrzeb stacja uzdatniania wody!

Woda na myjni samochodowej w liczbach

Woda to niezbędny surowiec, na którym opiera się cała praca myjni samochodowych. Aby mogła funkcjonować we właściwy sposób, potrzebna jest w sporych ilościach, na różnych etapach świadczenia usługi. Wizyta na myjni samochodowej okazuje się o wiele bardziej ekologiczna niż samodzielne mycie samochodu. Przy swoim domu na mycie samochodu wężem ogrodowym zużywane jest około 300 do nawet 400 litrów wody. Standardowa myjnia automatyczna zużyje 150 litów wody. Myjnia samochodowa z zamkniętym obiegiem wody to 10-50 litrów, natomiast myjnia parowa już tylko 2 do 4 litrów wody.

Znaczenie w myjni samochodowej ma ilość wody, ale tak samo jej jakość. Musi być wysoka, aby przede wszystkim sprostać oczekiwaniom klientów, ale nie tylko. Stosowanie odpowiedniej jakości wody, o właściwych parametrach może przynieść właścicielowi spore oszczędności!

Po co uzdatniać wodę w myjni samochodowej?

Woda ma ogromny wpływ na funkcjonowanie oraz sukces myjni samochodowej. Za tym, aby utrzymywać najwyższą jakość wody, najczęściej poprzez jej uzdatnianie, przemawiają trzy główne argumenty.

Doprowadzenie wody do pożądanych parametrów jest ważne przede wszystkim ze względu na poziom zadowolenia klientów. Jadą na myjnię z myślą o tym, aby ich samochód był czysty i błyszczący. Nie chcą żadnych zacieków, ani niespłukanych środków chemicznych, ani tym bardziej resztek zanieczyszczeń. Klient płaci, więc wymaga usług na najwyższym poziomie. W innym wypadku biznes może zwyczajnie nie przetrwać. Im lepsza jakość wody, tym mniej szans na niedoczyszczenie auta. Woda o dobrych parametrach nie pozostawi na pojeździe ani smug, ani zacieków, ani osadów.

Drugą kwestią są środki chemiczne używane do czyszczenia pojazdów. Woda o niewłaściwej jakości nie pozwala w pełni zadziałać środkom czyszczącym i niedokładnie spłukuje je z karoserii aut. Potrzebne są znacznie większe ilości detergentów, aby osiągnąć dobre efekty. Jeśli woda będzie charakteryzowała się odpowiednimi parametrami, jakość usługi będzie znacznie lepsza, a preparaty będą działały w pełni efektywnie, a przy tym spadnie ich zużycie. To pozwala na realne oszczędności dla właściciela, ale i korzystnie wpływa na środowisko.

Trzecią kwestią są względy techniczne. Woda o odpowiednich parametrach nie będzie oddziaływała negatywnie na urządzenia oraz instalacje obecne w myjni samochodowej, które mają styczność z wodą. Tym samym ich żywotność nie ulegnie skróceniu, nie dojdzie do awarii, które może powodować woda bogata w zanieczyszczenia. Uzdatniona woda także w tym przypadku chroni właściciela myjni samochodowej przed stratami finansowymi.

Czy uzdatnianie wody jest obowiązkiem każdej myjni samochodowej?

Podjęcie decyzji o instalacji stacji uzdatniania wody w myjni samochodowej jest kwestią bardzo indywidualną, w pełni zależną od właściciela przedsiębiorstwa. Nie jest to obowiązkiem, jednak wielu przedsiębiorców decyduje się na taką inwestycję ze względów ekonomicznych oraz chęci podnoszenia standardów w firmie. Dostrzegają, jakie realne korzyści przynosi woda o odpowiednich parametrach, w związku z czym sami decydują się na doszlifowanie jakości i usunięcie mankamentów, które mogłyby przekładać się na wydajność myjni samochodowej.

Najczęstsze problemy związane z wodą w myjniach samochodowych

Wiele zależy od ujęcia, z którego pobierana jest woda. Myjnia samochodowa może korzystać z wody wodociągowej bądź własnego ujęcia, na przykład w formie studni głębinowej. W przypadku wody czerpanej z sieci wodociągowej niezbędnym minimum jest usuwanie zanieczyszczeń mechanicznych. Cząstki stałe mogłyby pozostawać w komponentach urządzeń użytkowanych na myjni oraz przewodach, przytykając je i prowadząc do awarii.

Dość duży problem może stanowić wysoki stopień twardości wody. Ta podczas przepływu pozostawia po sobie kamienny osad, który może osiadać na aucie, ale również wewnątrz instalacji, prowadząc do spadków przepływu i wydajności, zanikania światła rur, awarii i zniszczenia komponentów takich jak na przykład dysze myjące. Ponadto twardą wodą dość trudno spłukać środki chemiczne. Potrzeba więcej wody na to zadanie, a same preparaty nie będą w stanie działać w pełni efektywnie w twardej wodzie.

Jeśli woda stosowana na myjni samochodowej pochodzi z własnego ujęcia, najlepiej jest zacząć od przeprowadzenia profesjonalnej analizy wody. Tylko wynik badania wody będzie w stanie dokładnie wskazać parametry, które wymagają poprawy oraz zapewnić optymalny dobór metod uzdatniania wody.

W przypadku wody z własnego ujęcia dość częstym problemem są zbyt wysokie stężenia żelaza oraz manganu w wodzie. Takie zanieczyszczenia mogą niszczyć karoserię samochodów. Ponadto woda bogata w te substancje ma negatywny wpływ na urządzenia wykorzystywane w myjniach samochodowych. Osad oddziałuje w podobny sposób jak ten po twardej wodzie – niszczy, zmniejsza wydajność, prowadzi do awarii. Woda powinna być też wolna od mikroorganizmów, które mogą stanowić zagrożenie dla pracowników oraz odwiedzających myjnię samochodową.

Jak uzdatniać wodę do myjni samochodowych?

Dobór urządzeń i właściwych metod uzdatniania wody jest kwestią bardzo indywidualną. Wiele zależy od oczekiwań właściciela myjni samochodowej, ale również ujęcia, z którego pobierana jest woda, a także właściwości wody surowej. Warto zgłosić się po poradę, a w przypadku własnego ujęcia pierwszym krokiem koniecznie powinna być wcześniej wspomniana analiza wody. Ponadto dodatkowo przeprowadzana jest wizja lokalna oraz szczegółowy wywiad. Na tej bazie powstaje projekt stacji uzdatniania wody. Nasza firma świadczy również usługi z zakresu montażu oraz serwisu stacji uzdatniania wody. Rozwiązania są dobierane w taki sposób, aby uzyskać zakładane parametry wody, a przy tym spełnić oczekiwania właściciela myjni samochodowej, także te, związane z kosztami utrzymania i łatwością obsługi.

Jaka stacja uzdatniania wody do myjni samochodowej?

Najczęściej w myjniach samochodowych montowane są stacje uzdatniania wody oparte o filtrację mechaniczną oraz usuwanie z wody soli mineralnych. Właściciele myjni samochodowych zazwyczaj nie mają dokładnie sprecyzowanych oczekiwań. W zdecydowanej większości zgłaszają się z prośbą o to, aby przystosować wodę, by jak najlepiej myła auta i nie zostawiała po sobie osadów, ani zacieków.

Dostosowanie wody do takich próśb najczęściej odbywa się dzięki przemysłowym zmiękczaczom wody. To urządzenia do redukcji stopnia twardości wody, działające na zasadzie wymiany jonowej. Z wody usuwane są jony tworzące twardość wody i wymieniane na neutralne jony sodu. W większości przypadków jest to rozwiązanie wystarczające, dzięki któremu na szybach i lusterkach samochodu nie pozostają smugi, a na lakierze nie ma śladu po osadach i resztkach preparatów czyszczących. Różnica jest szczególnie zauważalna w przypadku ciemniejszych lakierów. To ekonomiczne rozwiązanie, które w dodatku nie wymaga wiele uwagi i specjalnej kontroli od użytkowników.

W niektórych myjniach samochodowych przemysłowe zmiękczacze wody nie stanowią jednak wystarczającego rozwiązania. Niekiedy mimo procesu zmiękczania wody, mogą w niej pozostawać sole mineralne, które będą się wytrącały w formie osadu. Przy takim zjawisku najlepiej jest zastosować wodę demineralizowaną, którą zapewni przemysłowy system odwróconej osmozy.

Dzięki odwróconej osmozie istnieje możliwość całkowitego zniwelowania problemu białego osadu. W procesie uzdatniania woda praktycznie całkowicie pozbawiana jest znajdujących się w niej anionów i kationów, powodowanych przez rozpuszczone sole. W wodzie oczyszczanej przez odwróconą osmozę nie ma chloru, ani jego pochodnych, twardości wody, związków koloidalnych. Auta myte wodą osmotyczną nie wymagają dodatkowego suszenia, co skraca proces i pozwala na poczynienie dodatkowych oszczędności.

Jeśli w myjni samochodowej wykorzystywana jest woda z własnego ujęcia, często niezbędna jest instalacja przemysłowych odżelaziaczy i odmanganiaczy wody. Dodatkową ochronę może stanowić lampa UV, dezynfekująca wodę z pomocą promieniowania ultrafioletowego, które nie ma wpływu na skład chemiczny wody.

Bez uzdatniania wody nie obędzie się w przypadku myjni samochodowych, stosujących recykling wody. Przed ponownym wykorzystaniem wody niezbędne jest jej dokładne oczyszczenie ze związków ropopochodnych, zabrudzeń, mikroorganizmów.